Każdy utwór musi mieć pewien ogólny zamysł, schemat by mógł istnieć. Faktura, która opisuje współdziałanie melodii i harmonii dostarcza nam również informacje o rodzaju użytych środków muzycznych.
Faktura – opisuje współdziałanie melodii i harmonii, a także rodzaj użytych środków w obsadzie wykonawczej czy brzmieniu utworu muzycznego.
Na owej fakturze w poniższym artykule się skupimy.
Skoro już wiemy co to jest ta faktura najprościej ją opisać dokonując kilku podziałów.
Faktura może być:
- Zależna od układu i ilości głosów:
- monofoniczna (jednogłosowa) – jedna linia melodyczna. Charakterystyczna dla muzyki ludowej, chorału gregoriańskiego.
- homofoniczna (wielogłosowa) – wyodrębnienie dwóch planów: melodia i akompaniament. Charakterystyczne dla klasycyzmu i romantyzmu. Np. F. Mendelssohn-Bartholdy – Pieśń weneckiego gondoliera op.30 no.6 fis-moll)
- polifoniczna (kilkugłosowa) – każdy z głosów ma równe znaczenie.
- kontrastowa – głosy się nie naśladują
- imitacyjna – kilka głosów z opóźnieniem powtarza melodię (kanon, fuga)
- ścisła – poszczególne głosy naśladują się wzajemnie z pewnym opóźnieniem (kanon, fuga) (np. J.S. Bach – die Kunst der Fuge, Contrapunctus I, wyk.: Christoph Lahme, źródło – imslp.org)
- swobodna – głosy mogą ale nie muszą do siebie nawiązywać przez korespondencje motywiczną. Rytmy uzupełniające lub powtarzanie schematów rytmicznych (np. inwencja) (np. J.S. Bach – Inwencja dwugłosowa h-moll, wyk.: Glenn Gould, źródło – imslp.org)
- Zależna od obsady:
- homogeniczna – posiada jednolite brzmienie dlatego, że obsada jest ograniczona do np. jednej rodziny instrumentów
- poligeniczna – duże zróżnicowanie obsady np. orkiestra symfoniczna
- Zależna od brzmienia
- gęsta, nasycona:
- przejrzysta:
- gęsta, nasycona:
- Uwzględniając kryterium historyczne
- polifonia modalna – oparta na skalach kościelnych, powszechna w utworach do XVI w.
- polifonia oparta na harmonice funkcyjnej – powstała w ramach klasycznych zasad harmonii od XVII-XX w.
- polifonia sonorystyczna – wykorzystuje brzmieniowe właściwości współbrzmień – od XX w.
- Uwzględniając rodzaj środków użytych do wykonania
- wokalna (solo, kameralna, chóralna)
- instrumentalna (solo, kameralna, orkiestrowa
- wokalno-instrumentalna (kameralna, zespołowa)
- Inne rodzaje faktur
- faktura topofoniczna – wykorzystuje oddziaływanie przestrzenne dźwięku na słuchaczu. Polega na dialogu sekcji dętej orkiestry z trąbkami umieszczanymi zwykle za słuchaczami (np. „Tuba Mirum” z Requiem Giuseppe Verdiego)
- faktura topofoniczna – wykorzystuje oddziaływanie przestrzenne dźwięku na słuchaczu. Polega na dialogu sekcji dętej orkiestry z trąbkami umieszczanymi zwykle za słuchaczami (np. „Tuba Mirum” z Requiem Giuseppe Verdiego)